EIOPA publiceert voorstel van pensioenoverzicht

De Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA) heeft twee modellen opgesteld als voorbeeld voor het jaarlijkse pensioenoverzicht dat IBP’s aan hun aangeslotenen moeten toezenden o.b.v. de IORP II-richtlijn.

De voorbeelden laten zien hoe de deelnemers duidelijke informatie over hun pensioenpot kunnen krijgen en zullen hen helpen om met meer kennis van zaken een beslissing te nemen over hun pensioensparen.

Pension Benefit statement 1

Pension Benefit statement 2

Lijst met coëfficiënten en drempels voor de berekening zelfstandigenpensioenen

Jaarlijks publiceert het RSVZ de drempels en coëfficiënten voor de berekening van het pensioen in het stelsel van zelfstandigen.

Dit zijn de bedragen die van toepassing zijn sinds 1 januari 2020.

  • Minimumpensioen en grenzen toegelaten arbeid aan index 144,42: Toepasselijke bedragen
  • Eerste en maximum plafond noodzakelijk voor de berekening van het wettelijk pensioen: min-max bedragen
  • Indexatie van de bestaande pensioenen: Indexatie OB
  • Coëfficiënten voor de berekening van het gezins- of alleenstaandenpensioen aan index 144,42: Coëfficiënten

Circulaire 2020/C/34 over de notie ‘effectief actief’ en ‘volledige loopbaan volgens de geldende pensioenwetgeving’ – teveel ingehouden en doorgestorte bedrijfsvoorheffing

Dit addendum bij de circulaire 2019/C/135 over de notie ‘effectief actief’ en ‘volledige loopbaan volgens de
geldende pensioenwetgeving’ bespreekt welke stappen er kunnen worden ondernomen wanneer er teveel
bedrijfsvoorheffing werd ingehouden en doorgestort.

Circulaire 2020_C_34 – Nl

Nieuw grensbedrag wettelijke pensioenen 2019

Jaarlijks wordt het nieuwe grensbedrag (van toepassing op de berekening van de wettelijke pensioenen) gepubliceerd door de Federale Pensioendienst (FPD). Dit bedrag wordt in veel aanvullende pensioenplannen gebruikt.

Het plafond voor 2019 bedraagt € 58.446,94 (in 2018 bedroeg dit € 57.602,62).

Op 1 januari 2020 bedraagt het maximum wettelijk pensioen als alleenstaande € 29.949,85 en als gezinshoofd € 37.437,311.

Deze bedragen zijn vastgesteld aan index 144,42.

MAXPNW2020 i=144,42 corr met 0,98

DFORLON2020 corr met 0,98

BRFPENSIONARCHITECTS Mr Ivan Eulaers

Circulaire 2019/C/135 over de notie ‘effectief actief’ en ‘volledige loopbaan volgens de geldende pensioenwetgeving’

Deze circulaire bespreekt het gunstig belastingstelsel van aanvullende pensioenkapitalen (tweede
pijlerpensioenen) voor wie effectief actief is gebleven tot op het moment waarop hij een volledige loopbaan
achter de rug heeft.

Circulaire_2019_C_135_20191219_NL

Coëfficiënten voor de berekening van het pensioen als zelfstandige

De RSVZ heeft haar coëfficiënten gepubliceerd voor de berekening van de wettelijke pensioenen voor zelfstandigen.

Het tussenplafond 2017 bedraagt € 49.189,74 en het plafond € 57.415,67. Op basis van deze plafonds bedraagt het maximumpensioen dat in 2017 als alleenstaande kan opgebouwd worden € 464,13.

Het minimumpensioen voor een alleenstaande werd vastgesteld op € 14.548,22 en voor een gezinspensioen op € 18.179,54 per jaar.

Gepensioneerden vanaf 65 jaar mogen nog tot € 23.170,00 als werknemer of tot € 18.536,00 als zelfstandige bijverdienen onder het stelsel van toegelaten activiteit.

 

Tabellen 1.1.2018

Nieuw grensbedrag wettelijke pensioenen 2017

Jaarlijks wordt het nieuwe grensbedrag (van toepassing op de berekening van de wettelijke pensioenen) gepubliceerd door de Federale Pensioendienst (FPD). Dit bedrag wordt in veel aanvullende pensioenplannen gebruikt.

Het plafond voor 2017 bedraagt € 55.657,47 (in 2016 bedroeg dit € 54.648,70).

Op 1 januari 2018 bedraagt het maximum wettelijk pensioen als alleenstaande € 28.689,13 en als gezinshoofd € 35.861,41.

Deze bedragen zijn vastgesteld aan index 141,59.

BRFPENSIONARCHITECTS Mr Ivan Eulaers

DFORLON2018

MAXPNW2018 i=141,59

 

Belcotax-on-web inkomsten 2017

Brochure en XSD-bestand
De brochure en het bestand Belcotax-XSD voor de inkomsten 2017 zijn beschikbaar op de website van Belcotax-on-web .
Paragraaf 1.2 van de brochure vermeldt de wijzigingen in de fiches 281.
Paragraaf 1.5 behandelt verschillende aandachtspunten. Neem daarvan aandachtig kennis om te vermijden dat uw bestanden worden verworpen.
Validatiemodule
De validatiemodule van de XML-bestanden zal beschikbaar zijn in de week van 15 januari 2018 en zal worden aangekondigd op de website van Belcotax-on-web .
Openstelling van de toepassing
De werkelijke openstelling van de toepassing voor de inkomsten van 2017 zal begin februari 2018 worden aangekondigd op de website van Belcotax-on-web .
Indieningstermijn voor de fiches en de attesten
De fiches 281.10 tot 281.40 en de attesten 281.60, 281.61, 281.62, 281.71 (giften) moeten voor 1 maart 2018 naar ons worden gestuurd.

FSMA onderzoek naar transparantie over kosten en rendementen bij pensioenplannen

Verzekeraars en pensioenfondsen moeten transparanter communiceren over de kosten en rendementen van pensioenplannen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA). Op basis van haar vaststellingen formuleert de FSMA in een mededeling haar verwachtingen. Ze identificeert ook goede praktijken en stelt modeldocumenten ter beschikking van de sector.

Het onderzoek gaat over de communicatie over de aangerekende kosten en het behaalde rendement bij pensioenplannen (tweede pijler) van het type vaste bijdragen. Bij dit type pensioenplan stort de werkgever periodiek een bepaalde bijdrage voor de opbouw van een aanvullend pensioen, maar garandeert hij niet het bedrag dat de werknemer uiteindelijk als aanvullend pensioen zal ontvangen. Dat bedrag hangt af van de kosten die worden ingehouden en het rendement dat met het beleggen van de bijdragen wordt behaald. De aangesloten werknemer draagt dus zelf in belangrijke mate de gevolgen van al te hoge kosten, een ondermaats rendement of risicovolle beleggingen. Het is dan ook belangrijk dat hij daarover begrijpelijke en volledige informatie krijgt.

De FSMA onderzocht in welke mate een werknemer op basis van de hem verstrekte informatie een correct en begrijpelijk zicht krijgt op alle elementen die rechtstreeks of onrechtstreeks een invloed hebben op zijn aanvullend pensioen. Zij analyseerde hiertoe het pensioenreglement, het transparantieverslag en de jaarlijkse pensioenfiche van een honderdtal pensioenplannen.

Uit het onderzoek blijkt dat er een noodzaak bestaat aan transparantere communicatie over kosten en rendement.

De FSMA heeft naar aanleiding van haar onderzoek een mededeling gepubliceerd met haar belangrijkste bevindingen en haar verwachtingen ten aanzien van de sector inzake financiële transparantie bij pensioenplannen van het type vaste bijdragen.

De mededeling omvat ook een aantal goede praktijken die de FSMA aanbeveelt. Het gaat om praktijken die werden vastgesteld tijdens het onderzoek. Ze komen de begrijpelijkheid en de transparantie sterk ten goede, maar zijn op grond van de huidige wetgeving niet verplicht. Zo stelde de FSMA vast dat een aantal pensioenfiches concrete informatie over de aangerekende kosten en het behaalde rendement op een heel bevattelijke manier vermeldde, ook al is deze vermelding in de pensioenfiche vooralsnog niet wettelijk verplicht.

De FSMA heeft voorts haar verwachtingen en aanbevelingen vertaald naar enkele concreet uitgewerkte modeldocumenten, die de sector kunnen inspireren.

Uit het onderzoek bleek dat de aangerekende kosten en het behaalde rendement bij een derde van de onderzochte pensioenplannen in geen enkel document werden vermeld. In alle gevallen waar de wettelijke voorschriften niet volledig nageleefd werden, is de FSMA bij de pensioeninstellingen tussengekomen om hieraan te remediëren.

fsma_2017_19_nl